KATERN JENV ving gaat daar heel veel van merken. We doen dit uiteindelijk niet voor onszelf. Gegevenskwaliteit is een groot recht van de burger.’ Uitvoerbaarheid Doordat de Chief Data Officers van het kerndepartement en uitvoeringsorganisaties in de CDO Raad samen aan tafel zaten is de uitvoerbaarheid van het beleid goed geregeld, zegt voorzitter Twan Erkens, tevens CIO en directeur informatievoorziening van de IND. ‘Het hele JenV-domein kan hiermee uit de voeten. We hebben de kennis kunnen combineren. Dat kostte in het begin meer tijd, maar in de uitvoering krijgen we daar snelheid voor terug. Er is een grote eensgezindheid om het samen zo te gaan doen. De CDO’s hebben hun CIO continu meegenomen tijdens dit traject. In feite hoefden we er alleen nog maar een strik om te leggen. Er ligt nu een uitgewerkt document om het pad naar een betere en transparantere gegevensboekhouding te effenen. Belangrijk is ook dat er middelen beschikbaar komen om de kennis en kunde rond gegevensmanagement in huis te halen. Zo hebben we 25 trainees rondlopen die rouleren over de JenV-organisaties. Zij komen de kennis brengen om het gegevensmanagement verder te brengen in de organisatie en het beleid handen en voeten te geven. Ook hebben we een CDO community gevormd. Dit soort investeringen is nodig. Zelf zijn wij als grote uitvoeringsorganisatie met een eigen datadienst en datastewards goed uitgerust, voor kleinere organisaties is dat vaak lastiger.’ Het maatschappelijk belang is leidend, benadrukt ook Erkens. ‘In het JenV-domein gaat het om gegevens van kwetsbare mensen: daders, slachtoffers, asielzoekers en jeugdigen. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. We leggen nu onvoldoende gegevens met elkaar vast en maken los van elkaar kopieën van databestanden zonder daar later op te kunnen corrigeren als gegevens niet kloppen. We werken in de migratieketen al best goed samen. Met partners als het COA en de politie hebben we een proces ingericht waarbij we ter verbetering casussen uitwisselen die niet goed gaan. Ook maken we gebruik van een ‘migratiewoordenboek’, zodat we allemaal hetzelfde verhaal vertellen. Met wat er nu JenV-breed aan plannen ligt, kunnen we tot standaardisatie komen. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook tijdwinst en een efficiëntere bedrijfsvoering oplevert. Ook andere organisaties buiten het JenV-domein hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden. We hebben serieus veel te bieden. Kom gerust bij ons je licht opsteken, als je net als wij met gegevensbeleid bezig bent. Kom Twan Erkens: ‘Met het COA en de politie hebben we een proces ingericht waarbij we ter verbetering casussen uitwisselen’ 78 iBestuur 54, april 2025 BEELD: PIET JACOBSON
79 Online Touch Katern Gegevensdeling Home